Thomas Løvdahl, prosjektleder og ansvarlig for storformat og Andreas Ernestus, administrerende direktør.
I begynnelsen av den brennende koronapandemien tok flatbed-printeren Nyala 3 og et Zünd skjærebord plass på Ernestus Skilt og Reklame i Trondheim. Det startet bekymringsfullt da ordrene avtok, men nå har gjenhentingen funnet sted, med glans. Nå kan de printe ut materialplater og rull-materiale med økt kapasitet.
Første gang Ernestus Skilt & Reklame fikk øynene
opp for storformatprinteren Nyala 3 var på Sign&Print-messen i Lillestrøm i
2018. Og når de for alvor begynte å snakke med Nize Equipment, forhandleren av Swissqprints
produkter året etter, ble de virkelig interessert i maskinen, forteller Thomas
Løvdahl, prosjektleder og ansvarlig for storformat. Så etter hvert ble det en
tur ned til Swissqprints hovedkontor og demorom i Sveits for prøvekjøringer.
– Vi fikk lov til å teste alt vi ville, og hadde selv tatt med oss en del
medier som vi ønsket å kjøre i maskinen. Vi testet 18 mediatyper, både rull- og
skjæremedia.
Det engasjerte personalet hos maskinprodusenten bidro
til beslutningen om å investere i maskinen.
– Det store som utmerker Nyalaen er vel ikke Nyalaen i seg selv, men den dedikasjonen
som ligger i detaljene. Folk som virkelig kan lage en storformatsmaskin og
finne løsninger. Vi merker at det finnes en enorm kunnskap og utvikling bak
maskinen – perfeksjonisme.
Løvdahl forteller om beslutningen om å investere i
Nyala 3-maskinen. Tidligere har de produsert med to Arizonaprintere fra Canon.
– Den endelige avgjørelsen var at vi møtte veldig dedikerte arbeidere hos Swissqprint
som forsto våre behov. Det andre var at vi så en mulighet for å kunne komme inn
på nye produkter, blant annet taktile produkter. Vi følte også at vi kunne få
bedre kapasitet med høyere produksjonshastighet. Utskriftskvaliteten er vi også
veldig fornøyde med – altså kvalitetet kontra hastighet.
I den nyeste Nyala-generasjonen har ingeniørene
bygget om hele printvognen for å gi printhodene ytterligere presisjon. I
forlengelsen skal dette gi brukeren både bedre utskriftsresultat og stabilitet
enn forgjengerne. CB2-control system bidrar også til økt hurtighet, med en
knapp for å styre vakuumbordet. Den har dessuten lavere energiforbruk enn
lateks- og andre konvensjonelle uv-systemer, ifølge Swissqprint.
Nyala 3-serien består av fem modeller for at de skal kunne passe inn i ulike
typer virksomheter. LED-flatbedprinterne kommer i ulike utførelser når det
gjelder utskriftsbord og hastighet. De kan også konfigureres med forskjellig
ekstrautstyr. Valsene som holder rullmaterialene har innebygd strekking for å
unngå driftstopp. Med LED-herdingen åpnes det også for å kunne skrive ut enda
flere varmefølsomme materialer. En annen funksjon er dual option for å kunne
kjøre to materialruller parallellt samtidig.
Totalt ni fargekanaler er til rådighet. Foruten CMYK
kan man komplettere med lyse farger, hvitt, effektlakk og spotfarger.
Utskriftsbordet har målene 3,2 x 2 meter for både rull- og skivematerialene. Ernestus
Skilt og Reklame har valgt å skrive ut med fire fargers trykk, dobbelt CMYK,
for å kunne skrive ut i høyere hastigheter, og med hvitt som tillegg.
– Vi benytter alle de ni fargekanalene i maskinen. Det gjør at vi får en
makshastighet på cirka 206 kvadratmeter i timen. Maskinen har kraftige
vakuumpumper som kan deles inn i forskjellige soner. LED-herdingen gjør at det
ikke er noen oppvarmingstid på lampene. Så krever maskinen svært lite
vedlikehold løpende om dagen, og så kan vi jobbe med ulike produkter. Det
fungerer veldig fint, sier han og forteller at de kjører mye aluminium og Dibond
(aluminiumkompositt, reds anm.) på utskriftsbordet.
– Det er de materialene som går mest i maskinen. Men vi kjører også ulike plastprodukter, Forex, men også bannermaterialer, meshprodukter, PVC og tekstil.
Ernestus Skilt og Reklame har 15 ansatte og omsetter
for cirka 20 millioner kroner i året, hvorav storformatsiden oppgis til
halvparten. Firmaet er oppbygd i tre avdelinger – storformat, mekanisk
skiltproduksjon og bildekor.
– Tradisjonelt sett er vi en skiltmaker, ikke et trykkeri. Så det er alt innen
skilt, det være seg LED-skilt, mekanisk utfresing, laserskjæring eller bildekor.
Vi har bare digitaltrykk med flatbed og rull-til-rull. Det er våre
hovedområder.
Andreas Ernestus, administrerende direktør, sier at
de arbeider etter tanken at produktene de selger skal produseres i eget hus.
– Vi er ikke en forhandler av andres produkter, men spesialiserte på en viss
bredde innen skiltprodukter og så konsentrerer vi oss om det, og er flinke på
dette.
– Vi har alt fra design, fargevalg og trykk til
etterbehandling. Vi har også mekanisk montering ute hos kundene og serviceavtaler
med kundene slik at man kan skifte skilter når det er på tide.
Prosjektlederne har god erfaring med skiltproduksjon og hjelper kunder å
utvikle skreddersydd skilting. De produserer også som underleverandør til andre
typer skiltforetak i Norge, et salg som står for cirka 20 prosent av
omsetningen.
Ernestus viker ikke unna for større volumer.
– Vi jobber gjerne med større butikkjeder, for det er bra at vi får litt større
volumer i våre leveranser.
Med i samtalen vår er også Petter Langkaas som har bistått
Ernestus i gjennomføringen av maskinkjøpet. Han driver Bizdoc og er salgsagent
for Nize Equipment i Norge. Han sier at de nye maskininvesteringene gjør at Ernestus
Skilt og Reklame står rustet for eventuelle topper i produksjonen som kommer
til å komme fremover.
– Den store kostnaden i Norge er personale. Så om man greier å automatisere og
lage ting mer effektivt, noe som er mulig med den nye plattformen, vil det øke
konkurransedyktigheten enormt fremover, i stedet for å jobbe med tunge manuelle
løsninger.
Også Ernestus Skilt og Reklame istemmer at de står godt posisjonerte for fremtiden med skjærebordet og flatbedprinteren. Men det så tungt ut, den mørke perioden i februar 2020 når nyhetsrapporteringen om koronasmitten begynte, akkurat idet investeringen hadde kommet på plass.
– Den dagen dette gikk i media fikk jeg avbestillinger på 100 000 kroner på bare to timer. Et totalt mørke, og dette pågikk en hel måned. Etter det har markedet endret seg veldig. Vi har produsert mer enn tidligere innen storformat, men på andre avdelinger har vi hatt en nedgang. Så hittil i år ligger vi nok under budsjett, samtidig som vi ser en økning innen storformat, sier Thomas Løvdahl.
– Vi har hatt litt flaks. Vi jobber ganske mye mot butikker og retail. De fikk vel et behov for å utmerke seg når markedet begynte å røre på seg i april og vi har solgt mye markedsføring for butikker. Så der har vi økt omsetningen men generelt så har skilter for utendørsbruk gått ned lite grann, sier Andreas Ernestus
Tekst: Claes Nordström (signogprint.no)